A IV. kereskedési időszakban a rendszer hasonló logika szerint épül majd fel, mint a III. időszakban. Azaz továbbra is egy uniós szinten harmonizált rendszerről van szó, amiben a kibocsátási egységek többségét (57%-át) aukcionálják, azaz árverés útján értékesítik. Az ingyenes kiosztás tekintetében a tízéves IV. kereskedési időszakot két ötéves részidőszakra osztották (2021-2025. és 2026-2030).

A 2003/87/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: EU ETS irányelv) értelmében villamosenergia-termelés kapcsán ingyenesen nem osztható ki kibocsátási egység, a 10c. cikk hatálya alá tartozó esetek és a hulladékgázokból előállított villamos energia kivételével. Ugyancsak nem kerül sor ingyenes kiosztásra a szén-dioxid-leválasztásra szolgáló létesítmények, valamint a szén-dioxid szállítási csővezetékeinek és tároló helyeinek esetében.

Az átmeneti ingyenes kiosztásra jogosult létesítmények esetében a IV. kereskedési időszak során továbbra is uniós szintű előzetes referenciaértékeken alapuló szabályokat kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy:
 A két részidőszakra nézve külön-külön, a 2003/87/EK irányelv 10a. cikk (2) bekezdésében foglalt új szabályok szerint frissített referenciaértékeket fognak használni és külön Nemzeti Végrehajtási Intézkedések keretében kerül meghatározásra az egyes létesítmények ingyenes kiosztása,
 A kibocsátásáthelyezés kockázatának kitett ágazatok és alágazatok 2021–2030-as időszakra vonatkozó listája a 2019/708/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági határozatban található.
 A termék-referenciaértékkel rendelkező termékek esetében az ingyenes kiosztási mennyiség a termékszintű fajlagos kibocsátásokon alapul, míg a termék-referenciaértékkel nem rendelkező termékek esetében úgynevezett „tartalék-referenciaérték” szerinti módszerek léteznek az ingyenes kiosztás meghatározása céljából.
 Az „átmeneti” kifejezés azt jelenti, hogy az ingyenes kiosztás kezdetben az ingyenes kiosztás uniós szintű harmonizált szabályai révén meghatározott mennyiség 30%-a, majd 2026-tól kezdődően fokozatosan 0%-ra csökken 2030-ig (és ezáltal nem lesz ingyenes kiosztás 2030-ban). Kivételt képeznek a kibocsátásáthelyezés kockázatának kitett ágazatok és alágazatok tevékenységeit folytató létesítményrészek. Ezek a létesítmények az érintett létesítményrészek vonatkozásában a referenciaérték 100%-a után részesülnek ingyenes kibocsátási egységekben.
 Az ingyenes kiosztás a III. időszakhoz képest sokkal jobban követi majd a termelés változásait: a térítésmentes kvótamennyiség kiigazításra kerül, amennyiben a tevékenységi szint kétéves gördülő átlaga az adott kiosztási időszak alapidőszaka (2014-2018, illetve 2019-2023) alapján meghatározott múltbeli tevékenységi szintjéhez képest legalább 15%-kal csökken vagy nő és amennyiben az ebből eredő előzetes éves kiosztásváltozás a létesítményrész számára legalább 100 ingyenesen kiosztott kibocsátási egység különbségnek felel meg.
 Az ágazatközi korrekciós tényező értéke 2021-2025. között 1.
 A kibocsátási egységek összkvótája 2021-től kezdve 2025-ig évente 2,2%-kal – a lineáris csökkentési tényezővel – csökken.

A magasabb éves csökkentési tényező és az árverésre bocsátandó kibocsátási egység rögzített részaránya (57%) miatt a III. kereskedési időszakhoz képest kevesebb ingyenesen kiosztható kibocsátási egység fog rendelkezésre állni.

További információk a térítésmentes kvótakiosztással kapcsolatban a „Jogszabályok” menüpontban hivatkozott jogi anyagokban, illetve az ”Útmutató dokumentumok” menüpont alatt lévő fájlokban és a további menüpontokban találhatóak.